www.psykologviden.dk/blogAt finde sit rette element

I denne uge er jeg indimellem chauffør for en flok glade 8-9 årige piger, som går på håndboldskole.

Snakken går livligt i bilen, og på et tidspunkt handler det om det at blive voksen.

Flere af dem er helt enige om, at de ikke gider at blive voksne. Det er kedeligt, og Caroline runder snakken af med:

“Når man bliver voksen, har man travlt hele dagen – og så er der aldrig tid til at lege mere!”

Hele vejen rundt lyder stemmer der udtrykker stor enighed. Hellere være barn så længe som muligt.

Og hvor har de ret, de kære tøser. Sætningen bliver hængende i hovedet på mig længe efter at de er spænet ud i hallen, i fuldt hopla til dagens håndbold-lege. Bilen sætter kurs mod kontorstolen, aftalekalenderen – og dagens to-do-liste.

Bagefter venter indkøb, hundeluftning, madlavning og dagens sidste praktiske opgaver. Der er knap tid til at kigge op i himlen og se hvilken retning skyerne bevæger sig i….

Hvor blev legen af?

Hvor blev legen af? Kommer den i løbet af arbejdsdagen, hvor du får lov til at eksperimentere med noget der udfordrer dig, eller i en fritidsinteresse. Er det noget du deler med din familie, eller hvor du er alene? Ved du egentlig, hvad du synes er sjovt?

Igennem det sidste år har jeg været i gang med en personlig opdagelsesrejse, for at indkredse hvad der for mig vil være en meningsfyldt hverdag. Ikke som et “solo-trip”: nu skal jeg bare være glad, og skidt med alle de andre.

Men i en erkendelse af at en families trivsel også afhænger af at de enkelte voksne tager ansvar for eget liv, egen glæde og egen følelse af at være på vej et spændende sted hen.

Mange familier rummer to trætte, overlevelsesprægede voksne der har glemt at lege, og kun eksisterer for at servicere børnene.

Det gøres også 100%..så jeg kan godt forstå hvorfor vores børn allerede nu har fanget at der er kæmpestor forskel på hvor fedt det er at være henholdsvis voksen og barn!

Hvornår er DU allermest glad..?

I jagten på større afklaring faldt jeg over bogen “Finding Your Element” af Ken Robinson. I bogens kapitler ledes du igennem en række øvelser, som allesammen handler om at indkredse lige præcis hvad DU brænder for, bliver glad af, og interesserer dig for.

Øvelse (inspireret/oversat fra Ken Robinson):

Sæt dig med et stykke papir, og skriv ned:

  • Lav en liste over alle de ting du er god til – jo flere, jo bedre. Bare skriv derudaf.
  • Tag 3 forskellige highlighters: én farve for de ting du virkelig nyder, én for de ting du ikke har noget imod at lave – og den sidste til de ting du ikke nyder. (Du kan godt være god til at stryge skjorter uden at kunne lide det!)
  • Lav et nyt stykke papir, med tre cirkler. Heri skriver du nu de tre grupper op igen, som du har inddelt dem.
  • Kan du putte de ting du er rigtig glad for at lave, ind i en prioriteret rækkefølge?
  • Og i de grupper hvor du ikke er så begejstret for opgaverne – men stadig er god til dem – prøv at tænke over, i hvilken sammenhæng du har lavet det? Og hvordan det kan være, at de ikke er i din topti-liste?
  • De ting du godt kan lide at lave: hvad er det, der tiltrækker dig ved dem? Og kunne du forestille dig at lave dem i en helt anden sammenhæng end du gør nu..? For eksempel lave mad i et folkekøkken for hjemløse, i stedet for bare derhjemme?
  • De ting du ikke er så vild med – de vil måske være mere interessante i en anden sammenhæng? Tale i telefon på kontoret..hvis det nu er noget du virkelig er interesseret i, som du skal forklare den anden om?

Når du er kommet igennem punkterne, kan du runde af ved at spørge dig selv:

  •  hvilke aktiviteter giver dig god energi og gør dig “høj” på godt humør?
  •  hvornår forsvinder tiden for dig?
  • har du nogen sinde haft en følelse af åbenbaring..YES, det her er bare det rigtige for mig?
  • hvad var det, og hvad skete der med den – forsvandt det igen?
  • har du nogle ting/evner i dit liv, som du altid har været glad for, men ikke givet dig selv lov til at bruge energi på? Fx at spille musik, tegne eller skrive…
  • hvad er grunden til, at du har ladet det træde i baggrunden?
  • hvornår er du allermest i overensstemmelse med dig selv? Dér hvor du føler at det ikke længere er en opgave, men noget du bliver så optaget af at det føles som om du leger?

Min måde at arbejde mig igennem nogle af spørgsmålene overfor er at tegne det på store stykker papir – kasser, cirkler og forbindelseslinier..hvad er grundlaget (hvor skal den daglige indtjening komme fra), hvad er drømmene, og ikke mindst: hvad er mulighederne for at komme derhen. Èn tegning er langtfra nok.

Der skal mange til, og hver gang dukker noget nyt op. Efterhånden er mit element ved at tegne sig tydeligere og tydeligere, og det er en befriende fornemmelse.

Jeg har truffet nogle valg for mit arbejdsliv der forhåbentlig fører længere hen imod det jeg drømmer om…uden at skære det økonomiske sikkerhedsnet helt over.

Hvad gør du for at finde dit element…skriver, tegner, snakker med dine nærmeste – eller putter frihedsdrømmene ind allerbagerst i bevidstheden, og tuller videre med hverdagens rutiner?

……………..

Med nogle tiår mere på bagen end de søde håndboldpiger, følte jeg mig fristet til at sige: “Husk at blive VED med at lege – det behøver ikke at stoppe, bare fordi I bliver voksne”…! (Men jeg gjorde det ikke 🙂 )

Vi forældre skal være forbilleder, der ikke lader voksenheden fremstå som et sort, skummelt hul der opsluger alt det sjove.

Så: ud og leg, nyd sommeren og hinanden – og tænk over hvordan noget af sommerglæden kan trækkes med ind i det kommende skoleår! (Se også Ken Robinson’s TED-talk om kreativitet i skolen)

Hvordan får du/I legen og det sjove ind i jeres familieliv? Skriv meget gerne en kommentar herunder – og læs eventuelt nogle af mine tidligere indlæg om alenetid til voksne, eller “tid til mig selv”.

Shares

Pin It on Pinterest

Share This