Kan børn løse deres problemer ved at søge hjælp på nettet?

”Jeg sidder hele tiden og søger efter mere viden om min egen situation”, fortæller én 12-årig pige, hvis forældre er skilt.

En jævnaldrende pige, der også oplever mange konflikter mellem sine fraskilte forældre, bruger mest sine veninder og har ikke tænkt over at hun kunne finde noget der kunne hjælpe hende online.

Faktisk taler hun ikke rigtig med nogen, der ved præcis hvordan hun har det, for venindernes forældre er ikke skilt.

Ingen af de to piger bryder sig om at voksne eller børn omkring dem skal vide, hvordan de har det indeni- og de vælger derfor enten at søge tilfældige steder på nettet eller kun tale med få udvalgte veninder.

Men får de den hjælp, de har brug for? Det synes jeg ikke.

Børn i krise

Igennem mit arbejde som børne- og familiepsykolog og børnesagkyndig undersøger for Statsforvaltningen taler jeg jævnligt med børn og unge i alderen fra 5 år og opefter, der har det svært med noget i deres liv. Mange af dem fordi deres forældre er skilt (og ikke kan finde ud af at blive enige), men også andre der ”bare” er angste eller har det svært i skolen.

Voksne over 18 år kan gå til deres egen læge, og få en henvisning til en psykolog hvor sygesikringen betaler en stor del – hvis de er angste eller meget triste. Den samme mulighed har børn ikke: de kan kun få en henvisning hvis der er sket en voldsom begivenhed i deres nære omgivelser (sygdom, dødsfald, vold el.).

Børn der er kede af det, henvises til skolepsykologisk rådgivning eller kommunens familiehus. Her består tilbuddet ofte af kun 1-3 samtaler, hvorefter en større socialfaglig udredning skal i gang, hvis der skal gives mere.

 Cool websurfer

Som voksne går vi rundt og tror at børn og unge er nogle selvsikre net-hajer, der kan finde alt på et splitsekund. Det er ikke nødvendigvis rigtigt! Jo, de kan finde en sang på Youtube eller fjollede billeder af Justin Bieber, eller noget på Wikipedia.

Men når det kommer til de virkelig sårbare emner, er de faktisk ligeså meget på herrens mark som vi er.

Børn er – meget mere end vi tror- eksperter i at skelne mellem ”det synlige ydre” og ”den private baghave”, både online og i kontakten med vennerne. Energien bliver derfor ikke brugt på at vurdere seriøsiteten af al den information (og markedsføring) de udsættes for, men på at videreudvikle billedet af ”sådan er jeg”.

Sådan har det været siden tidernes morgen.

Forskellen er bare, at nu kan mor og far ringe på mobilen mens man er sammen med vennerne- hvilken stemme skal så bruges? Den søde, eller den cool? De offentlige ting skrives i statusopdateringer på Facebook, de private i direkte beskeder til vennerne på Messenger.

Når det på den måde bliver vigtigt at holde det private meget privat, er der lang vej igen før man spørger på Facebook ”er der nogle af jer, der kender gode sites man kan bruge når ens far drikker for meget?”.

Børn og medier

Børns digitale kompetencer kommer således ikke af sig selv. De har stadig brug for deres forældre til at forstå de ting de støder på. Ligesom at læse og skrive skal barnet have digitale færdigheder, for derigennem at nå frem til at kunne bruge de reelle muligheder i den digitale verden.

Smartphones, Ipads og PC-spil skaber en verden hvor børn og især unge hele tiden skal forholde sig til hinanden både face-to-face og online. Det kan få de sociale rammer til at blive uoverskuelige for den enkelte: det bliver svært at adskille de forskellige identiteter der hører til hver sin gruppe.

 Forældre + seriøse websites = støtte

Forældrenes diskrete vejledning i retning mod de eksisterende onlinetilbud kan være lige præcis dét der skal til for at ændre en udvikling i den forkerte retning . Gode sites, hvor der er mulighed for aktiv deltagelse giver oplevelse af kompetence og bedre trivsel.

Meget gerne hvor der kan chattes eller tales direkte med en rådgiver, men også med film, følelsesberetninger, digte, musik, remix’es af videoer..alt dét der i forvejen udgør børn og unges daglige univers.

De er vant til både at modtage og producere, men har brug for hjælp fra voksne til at finde frem til ”hvor kan jeg finde et sted der hjælper lige præcis MIG”?

Voksenbekymringer

I et chatforum eller kommentatorspor kan der opstå ”flaming” – hvor børnene bruger et sprog der i kraft af anonymiteten bag skærmen er mindre hensynsfuld. Selv med en moderator er det ikke altid muligt at nå at stoppe kommentarer, før nogen er blevet alvorligt såret.

På den anden side er sociale netværkssites og dialogen her et væsentligt uformelt rum hvor børn og unge kan lære at forholde sig til andre der har det svært på samme måde som de selv.

Derfor skal børn på forhånd – lige fra de er helt små – have en digital opdragelse: hvordan opfører man sig online, hvad er rimeligt at finde sig i fra andre, hvordan siger man fra – og hvor er det godt/mindre godt at opholde sig?

Hvis du selv er usikker på det som voksen, er det på tide at DU får lært hvordan du vurderer skidt fra kanel på nettet. Tør du at dele din usikkerhed på de sociale medier, eller med dit daglige netværk? 🙂

………………………….

Gode danske sites, hvor der kan søges hjælp:

Børns Vilkår : Chat, telefonrådgivning til både børn og forældre (Børnetelefonen) og brevkasse mm – kan bruges ved skilsmisse, sorg, mobning eller andre svære livsudfordringer. Rigtig godt website, hvor du kan få meget ud af bare at læse indholdet, uden at bruge den direkte rådgivning.

Cyberhus:  De kalder sig “dit klubhus på nettet”, og tilbyder både brevkasse, chat og læse-informationer om de vanskeligheder man kan støde på som ung.

Tuba: For unge mellem 14-35 år, som er vokset op i familier med alkohol- eller stofproblemer. Også her er der både brevkasse og chat, samt tilbud om fysisk terapi i deres lokalafdelinger.

Ungdommens Røde Kors: Telefonrådgivning og chat – til unge der har problemer med ensomhed eller alt andet “mellem himmel og jord”, som der står.

Børn, Unge og Sorg: Chat,videosamtaler, telefonrådgivning og mulighed for fysiske terapigrupper – rettet mod børn og unge der har en alvorligt syg eller død forældre/søskende.

Ventilen: Her tilbydes ikke online hjælp som sådan til unge, men den er med alligevel – da websitet kan være det første skridt for en ensom ung til at vove sig ud i kontakten med andre (Ven-til én!)…

Girltalk: Chatside for piger mellem 12-24 år, der kan chatte med voksne piger/kvinder, og få vendt deres tanker om livet.

Headspace: Chat og fysisk rådgivning for børn og unge, med alle typer problemer. Der er lokalafdelinger hvor man kan komme ind fra gaden og snakke med en rådgiver –  i København, Rødovre, Roskilde, Odense, Horsens, Esbjerg og Aalborg.

De fleste af landets kommuner har et tilbud der kan søges under “Ungekontakten”, men hver kommune har sit eget website for dette – så jeg kan desværre ikke linke direkte.

Har jeg glemt nogle, så skriv endelig 🙂 Og del, hvis du kender nogle der kunne bruge et tip..

Shares

Pin It on Pinterest

Share This