dagdrømme og meditationMindfulness/meditation eller dagdrømme: er der forskel?

Kender du det med at blikket falder lidt “tomt” ud i horisonten, mens du kører bil, vasker op eller bare sidder?

Du ved egentlig ikke rigtig hvad du kigger på, men hvis det var muligt at filme inde i din hjerne ville man kunne se intens aktivitet.

Planer for fremtiden, projekter, idéer, følelser, erindringer om en snak eller oplevelse med andre mennesker, noget du gerne vil/savner/ønsker dig.

Hele dit liv, og alt det der gør dig til DIG. Dagdrømmene er med til at skabe historien om dit liv, sådan som du fortæller den for dig selv.

Mindfulness – hvad er det?

Mindfulness og meditation har et andet fokus. Her handler det om at tømme hjernen for tanker. Eller være til stede med dem der er der, uden at arbejde videre med dem. Fokus er rettet på nu’et.

Alle der har prøvet det, ved hvor svært det kan være at få mylderet til at tie stille – og det er en klassisk begynderoplevelse at føle sig helt kikset fordi indkøbssedlen til Fakta bliver ved med at dukke op, mens du sidder i koncentreret lotusstilling.

Begge dele kan være gode for dig – men mindfulness er blevet mere fremhævet som redskab til at forebygge stress, end helt almindelige dagdrømme. Måske fordi det er svært at tjene penge på kurser om at dagdrømme? Det gør vi jo allesammen, mange gange om dagen!

Hvorfor er dagdrømme livsvigtige?

Vi har allesammen brug for tid hvor hjernen får lov til at vandre, og gøre tingene i sit eget tempo. Du er måske (som jeg) gentagne gange blevet skældt ud for det som barn og ung “kom nu i gang, lad være med at sidde der og glo”..osv.

Undersøgelser viser at vi tilbringer 20-50% af vores vågne tid med at dagdrømme om fortid, nutid og fremtid.

Før i tiden er det blevet set som en totalt værdiløs aktivitet, spild af tid. Nu har neurologiske undersøgelser vist at det er hjernens “grundindstilling”, og er det der får dig til at føle dig levende, bevidst om dit eget liv og glad.

Dit sociale liv bliver også bedre af at dagdrømme: kender du ikke scenariet der gennemspilles i hovedet en million gange “næste gang han siger sådan, gør jeg det her i stedet”. Og på et tidspunkt vil det – forhåbentlig – medføre en ændring i din adfærd. Uanset hvad får din hjerne sørget for at du får det sidste ord, ihvertfald inde i dit eget hovede 🙂

Kreativitet, mindfulness og dagdrømme

At drømme om ting og idéer er et godt udgangspunkt for kreativitet, især hvis du lægger mærke til de idéer du får. Mange geniale ting er blevet opfundet, mens opfinderen lavede kedeligt rutinearbejde. For nogle kommer det mere naturligt end for andre, men du kender sikkert også følelsen af at flyde frem og tilbage mellem den virkelige verden, og hele dit private tanke-univers.

Hjernen vil altid være der hvor det er sjovest at være, så hvis det du laver er for kedeligt, står tankerne på spring.

Hvis du interesserer dig for cykling, havearbejde eller kreative projekter lever det helt sikkert videre i dit hovede når du ikke er i gang med det. Vinteren bruges på at planlægge sommerens planteprojekter: det er dagdrømme og kreativitet…og guf for din hjerne.

Jo mere den får lov til at cykle derudaf, uden at blive afledt af Facebook, TV eller andet – jo flere gode idéer dukker op.

Mindfulness handler netop om IKKE at forfølge tankerne, men lade dem flyde videre for at skabe ro i dit hovede. Det kan være rigtig dejligt at mærke denne stilhed (hvis det lykkes for dig)…men hvor ville verden være nu, hvis alle de kloge hoveder havde dyrket mindfulness i stedet for at lade idéerne boble løs derinde?

Negative dagdrømme

Nogle gange kan dagdrømme desværre blive overtaget af negative tanker: alt bliver vendt til noget du har gjort forkert, til angst, skyld og skam eller bekymringer for ting der kan gå galt. Alle sociale situationer efter-analyseres, 0g hver gang finder du med sikkerhed frem til at du har gjort/sagt noget dumt.

Hvis du kan mærke at negative tanker og bekymringer fylder hovedet det meste af tiden, skal du søge hjælp hos en psykolog eller andre du kan tale med. Det er ikke meningen at du skal have det sådan!

Børn, skærm og dagdrømme

Børn (og mange voksne!) giver ikke sig selv plads til at kede sig og dagdrømme. De ser TV eller spiller i stedet, og evnen til at lade de indre forestillinger få plads bliver mere og mere trængt op i en krog,

Det gamle ordsprog “intelligente mennesker keder sig aldrig” bør måske vendes om til “du bliver intelligent af at kede dig” 🙂 ….! Lad telefonen ligge i lommen, lad Ipad’en blive hjemme og kig ud af vinduet mens du kører i tog eller bil.

Plads til at drømme

Husk at bruge tid på bare at drømme, helt uden ydre informationer: hjernen skal sættes i frigear. Fantasien er noget af det, der adskiller mennesker og dyr, men efterhånden er mediebilledet så altomfattende at fantasi er noget der bliver leveret af elektroniske inputs.

Forskeren og forfatteren Stine Liv Johansen beskriver i bogen “Børns liv og leg med medier” hvordan små og halvstore børns lege i langt højere grad end for 10-20 år siden udspringer fra de film og TV-serier de følger med i, eller de spil de spiller. Små drenge leger Ninja Turtles, de lidt større er Batman eller Darth Vader. Det bruger hun som argument for, hvorfor man som voksen ikke skal begrænse børnenes skærmbrug så meget som man kan have lyst til..det vil udelukke dem fra det legeunivers som kammeraterne færdes i.

Det er en trist udvikling hvis både børn og voksne giver slip på den ustrukturerede drømmetid, og kun bruger medier eller organiseret mindfulness til at skabe pauser i hverdagen.

5 gode råd til flere dagdrømme (og masser af kreativitet)

  • Lad være med at have telefonen på dig hele tiden – eller lad den blive i lommen
  • Sluk radioen i bilen, sæt stille musik på i stedet…og lad tankerne køre
  • Lav små lege med dig selv: “om 10 år drømmer jeg om “…
  • Når du ikke kan lade teknikken være: opret en profil på Pinterest, og lav en masse mapper med alt det du drømmer om at se, lave og designe! Ikke for at dele med andre, men som dit helt eget drømmekatalog over rejsemål, kreaprojekter og haveindretning.
  • Tag dine dagdrømme alvorligt: skriv dem ned, lav små gule visionssedler eller noter. De er sjove at finde nogle år senere… 🙂

Skriv meget gerne dine egne gode råd – hvad gør DU når du dagdrømmer..og hvad tænker du på?

Læs evt også mit tidligere indlæg om kreativitet og alenetid eller om at slippe sin smartphone-afhængighed.

Shares

Robotterne giver lyd om nye indlæg

BipBip - få en mail lige ned i indbakken, når der er postet nyt på bloggen.

robotfamilie_fritskrab_510px

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Share This